Marketingul afiliat este un instrument complementar de marketing online pentru magazinele online consacrate care doresc să crească vânzările și să obțină publicitate în locuri care nu pot fi atinse altfel. Este o colaborare între advertiser (e-shop) și editorii (parteneri afiliați) care dețin sau folosesc un anumit spațiu pe internet pentru a plasa publicitate. Ei promovează produsele sau serviciile agentului de publicitate, plătindu-le un comision pentru fiecare comandă plasată.
Ce au în comun marketingul afiliat și Shakespeare?
Prietenii lui Shakespeare au publicat o colecție a pieselor sale, First Folio, după moartea sa. În prefață, ei au scris: “Răspândiți această lucrare în lung și în lat și spuneți-le celor cărora le place să o răspândească în lung și în lat”.
Cu toate acestea, pentru a înțelege principiul de bază al marketingului afiliat, trebuie să adăugăm un stimulent – o recompensă – la acea recomandare.
Dacă ne întoarcem în timp, doamnele de la curtea regală ar fi putut recomanda cui și-au făcut rochiile pentru următorul bal. Croitoreasa va primi apoi o recompensă convenită pentru noii ei clienți.
Cu toate acestea, apariția internetului a făcut posibil marketingul afiliat așa cum îl cunoaștem astăzi. Internetul ne permite să măsurăm cu precizie toți KPI-urile esențiale, cum ar fi numărul de conversii (vânzări), numărul de clicuri sau vânzările totale generate. Pe baza acestui fapt, se calculează o recompensă adecvată pentru afiliat .
Program de afiliere propriu vs. campanie de rețea de afiliere
Primul program de afiliere a fost înființat de proprietarul unui magazin de flori și cadouri. A plătit o recompensă afiliaților care i-au adus trafic de pe site-urile lor.
Astăzi, magazinele online au opțiunea de a-și crea propriul program sau de a folosi o alegere alternativă: deschiderea unei campanii de rețea de afiliere.
Avantajele unei rețele de afiliați sunt:
- Soluție tehnică gata făcută.
- Conectarea la o bază de date extinsă de editori și asistență profesională pentru ambele părți.
- Deoarece rețelele gestionează o serie de campanii afiliate, își pot folosi experiența pentru a ajuta agentul de publicitate să stabilească termenii campaniei lor într-un mod care să aducă beneficii atât agentului de publicitate, cât și editorului.
- O rețea bună de afiliați ar trebui să aducă, de asemenea, idei noi pentru colaborarea strategică cu partenerii individuali și sfaturi pentru optimizarea campaniei la potențialul său maxim.
Cum funcționează?
Fiecare campanie și editor primește un ID în rețeaua de afiliați, care creează link-uri unice de afiliere. Sistemul poate urmări editorul de la care provine clientul și valoarea comenzii pe care a plasat-o folosind un cod de urmărire pe site-ul web al agentului de publicitate. Apoi alocă acest lucru clientului împreună cu recompensa calculată.
Cel mai comun model de comision folosit în marketingul afiliat este CPS (cost pe vânzare), adică un procent din fiecare comandă plasată.
Toate comenzile trec printr-un proces de aprobare de către advertiser, care nu plătește pentru comenzile anulate sau returnate. Prin urmare, agentul de publicitate își va împărți profitul cu editorul numai dacă a plasat efectiv comanda.
Cu toate acestea, în funcție de specificul magazinului electronic, modelul de comision poate fi configurat și ca CPL (cost per lead), adică o recompensă pentru completarea unui formular de înregistrare, sau CPC (cost per click), adică o recompensă pentru un clic de la editor la magazinul electronic.
Cine este un editor?
Un editor este o persoană sau o companie care promovează produsele/serviciile magazinelor electronice selectate. De obicei, fac acest lucru folosind propriul site web sau rețele sociale. Cu toate acestea, pot folosi și spațiul disponibil public pe internet (de exemplu, Google Shopping, Facebook Ads etc.) atâta timp cât campania de afiliere permite acest lucru.
- Site-uri de recenzii – oferă clienților informații despre produse noi și împărtășește experiențele lor prin recenzii sau comparații de produse. Ei răspund la întrebările clienților, de exemplu: “Care vor fi cele mai bune platane în 2024?
- Bloguri și reviste – site-uri personale sau de actualitate cu un grup relevant de cititori care împărtășesc aceleași interese. De exemplu, reviste de design interior, cărți sau portaluri sportive.
- Cataloage de produse – site-uri care colectează produse într-un catalog structurat unde clienții pot căuta, filtra și compara produse din diferite magazine electronice.
- Portaluri cashback – motivează clienții să cumpere prin rambursarea sumei pe care o cheltuiesc pentru o comandă. Portalurile își împart comisionul direct cu clientul sau cu o organizație caritabilă la alegere.
- Site-uri de cupoane – lucrați cu clienți care caută chilipiruri. Ei colectează reduceri și promoții pentru a motiva clienții să cumpere de la tine înaintea concurenților. Ei pot convinge un client să încerce un nou magazin electronic, să finalizeze o achiziție sau să crească valoarea unei comenzi.
- Rețele sociale și influenceri – creatori de conținut pe rețelele sociale care sunt urmăriți de persoane cu interese similare. Ei pot influența opiniile și deciziile de cumpărare ale urmăritorilor lor pe baza relației lor cu ei.
- Parteneri CSS – promovează produse pe platforma Google Shopping pentru a-i ajuta pe advertiseri să se claseze mai sus în rezultatele căutării decât concurenții lor. Acestea pot fi folosite și împreună cu propriile campanii Google Shopping.
- Parteneri PPC – generați trafic plătit către advertiser prin Google Ads plătit, Facebook Ads etc
Pentru ce magazine este potrivit marketingul afiliat?
Editorul alege la ce campanii de afiliere să participe. Scopul este de a trimite cât maimulți clienți relevanți la magazinul online de unde cel mai probabil vor cumpăra.
Dacă sunt configurate corect, editorii pot câștiga până la 15% din comenzile noi. Cu toate acestea, dacă un client va plasa o comandă este influențat nu numai de promovarea afiliatului, ci și de mai mulți factori din partea magazinului electronic.
Ce condiții trebuie să îndeplinească un magazin online pentru a se aștepta la acest rezultat?
- Sute de vânzări pe lună (cel puțin 800 – 1000).
- Produse/servicii vândute zilnic (de exemplu, locuințe, modă, sănătate și frumusețe, sport). Produsele și serviciile care sunt prea specifice riscă să nu găsească editori potriviți care să le poată promova eficient.
- Un mediu web ordonat care poate gestiona traficul care intră.
- O reputație bună a magazinului electronic, cu o conștientizare puternică a mărcii și recenzii pozitive.
Magazinele online start-up , magazinele electronice cu un grup țintă prea restrâns, meșteșugurile, proiectele locale sau produsele prea luxoase, magazinele electronice destinate clienților B2B sau cele în care vânzarea nu se face online (imobiliare, vânzări auto) nu sunt potrivite pentru cooperarea afiliată.
De ce am nevoie pentru a începe o campanie de afiliere?
Atâta timp cât agentul de publicitate îndeplinește cerințele de bază, rețeaua de afiliați îl va ajuta să lanseze o campanie.
Fiecare magazin electronic are o singură campanie de afiliere, ceea ce înseamnă că editorii pot promova produse/servicii din acel magazin electronic. În campanie sunt scrise condițiile și permisiunile pentru afiliați, cum ar fi:
- Valoarea comisionului. Ar trebui să fie bazat pe stimulente pentru editori, dar sustenabil pentru magazinul electronic, bazat pe marjă, suprapunere cu alte canale de marketing și reduceri
- Durata cookie-ului în care sunt înregistrate vânzările afiliatului
- Tipurile de editori cu care advertiserul dorește să lucreze
- Materialele disponibile în campanie (feed de produse, bannere, cupoane etc.)
- Timpul necesar pentru evaluarea sau aprobarea comenzilor (atunci când magazinul online este sigur că comanda nu poate fi anulată sau returnată).
Pentru a realiza cât mai curând potențialul real al campaniei tale de afiliere, este indicat să implici toate tipurile de parteneri și să nu subestimezi puterea primei impresii – oferă o descriere detaliată a campaniei și condiții motivante de la început.
Optimizarea campaniei
Marketingul afiliat este o formă de marketing bazată pe performanță, astfel încât performanța campaniei să poată fi monitorizată continuu, comparată în timp și optimizată pe baza KPI-urilor cheie , cum ar fi numărul de vânzări și clicuri, vânzările totale, PNO și altele
Este nevoie de aproximativ șase luni pentru a colecta suficiente date pentru a înțelege performanța campaniei. Întrebările pe care le punem sunt:
- Campania atrage parteneri? S-au implicat?
- Campania convertește și este profitabilă pentru afiliați? Au rămas prin preajmă?
- Ce tipuri de editori sunt implicați în campanie și în ce măsură?
Afiliații tăi sunt oamenii care pregătesc campania în mare parte manual. Prin urmare, este recomandabil să evitați modificările frecvente și dramatice ale condițiilor campaniei, deoarece acest lucru îi poate face să devină suspicioși și să pună în așteptare promovarea.
Dimpotrivă, dacă agentul de publicitate comunică deschis și ia decizii corecte cu partenerii săi, va deschide ușa către parteneriate strategice și de succes pe termen lung. Ei pot lucra cu editorii unu-la-unu și le pot susține performanța, permițându-le să devină mâna dreaptă în vremuri bune și rele atunci când lansează noi produse sau chiar rebranding.
Trei mituri despre marketingul afiliat
Mitul 1: Cu cât sunt mai multe rețele de afiliați, cu atât câștigurile sunt mai bune.
În marketingul afiliat, se aplică binecunoscutul principiu Pareto – 20% dintre editori aduc 80% din comenzi într-o campanie. Calitatea afiliaților este mai importantă decât numărul de afiliați, iar cei mai mulți editori de înaltă performanță se află în toate rețelele majore de afiliați.
Lansarea unei campanii pe mai multe rețele rareori duce la mai multe vânzări. În schimb, performanța este redistribuită în funcție de rețeaua preferată de anumiți afiliați. Ca urmare, este mai dificil să monitorizați performanța campaniei și să identificați afiliații cu cele mai bune performanțe pentru fiecare relație. Este mai dificil să optimizezi campania și există riscul de dublu comision, deoarece o comandă poate fi atribuită unui editor din ambele rețele.
În loc să deschideți o campanie într-o altă rețea, este recomandabil să lucrați activ cu managerii de afiliați, să răspundeți la recomandările și sugestiile acestora, să sprijiniți editorii implicați și să stabiliți o cooperare individuală cu aceștia.
Mitul 2: O campanie de afiliere va aduce noi vânzări agentului de publicitate imediat ce este lansată
Deși este o chestiune de secunde după lansarea unei campanii PPC când vedem primele rezultate în Google Ads, cu marketingul afiliat, poate dura câteva zile până la săptămâni.
Crearea unei campanii cu un editor implică un proces: studierea campaniei, analiza termenilor și condițiilor, pregătirea documentelor, colectarea informațiilor, pregătirea profilului magazinului online, articole etc.
Prin urmare, timpul real pentru a vedea dacă campania îi interesează pe editori și ce performanță pot oferi este de obicei de 6-9 luni.
Mitul 3: Pot dezactiva și activa o campanie de afiliere în orice moment
Editorii petrec mult timp pregătind o campanie și, prin urmare, se așteaptă la o rentabilitate a investiției lor în venituri.
Deși suspendarea unei campanii de afiliere poate părea o soluție bună de economisire a costurilor, înseamnă că agentul de publicitate pierde o mare parte din conținutul publicitar pe care l-a plasat în campanie, ceea ce nu mai este profitabil pentru el în acel moment.
Editorii vă vor înlocui campania pe site-urile lor în acel moment și este posibil să nu fie dispuși să continue să lucreze cu dvs. dacă decideți să rulați din nou campania, deoarece o vor considera instabilă.
Relația de afiliere este un parteneriat între advertiser și editor și ar trebui să rămână întotdeauna corectă. Prin urmare, o campanie de afiliere ar trebui să fie întotdeauna privită pe termen lung.