Ce este logistica?
Logistica este o știință interdisciplinară care se concentrează pe coordonarea, conectarea, direcționarea și optimizarea fluxului de materiale, materii prime, produse și servicii. Acesta include următoarele activități
- Managementul achizițiilor și al stocurilor
- Distribuire
- Depozitare
- Transportare
- Ambalaj
- Managementul riscurilor
Asociația Europeană de Logistică îl definește ca fiind “organizarea, planificarea, gestionarea și execuția fluxului de mărfuri de la dezvoltare și achiziție până la producție până la distribuție către clientul final, cu scopul de a satisface cerințele pieței la costuri minime și utilizare minimă a capitalului”.
Rolul principal al logisticii este de a se asigura că clienții primesc bunurile sau serviciile pe care le doresc la momentul potrivit, la locul potrivit și în cantitatea potrivită. Logistica este importantă pentru toate afacerile, dar este esențială pentru întreprinderile mici și mijlocii, deoarece le poate menține competitive, reduce costurile eficient și poate asigura satisfacția clienților.
Interesant este că logistica nu este nouă. Cuvântul provine din grecescul “logos”, care înseamnă acțiune sau rațiune. De asemenea, poate fi urmărit până la cuvântul francez vechi “loger”, care înseamnă a procura.
Oamenii au fost implicați în mișcarea mărfurilor încă de la începutul timpului. Primul germen al logisticii așa cum o cunoaștem astăzi poate fi urmărit până la construcția piramidelor egiptene și mai târziu la activitățile militare.
În Evul Mediu, termenul de logistică a fost folosit în principal în legătură cu construcția de fortificații militare, dar încă nu avea o definiție precisă. Abia în 1885, odată cu deschiderea unei școli navale engleze, a fost înființat un curs pentru a studia subiectul mai în detaliu.
Știați că…?
Abia la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, companiile au îmbrățișat pe deplin logistica. Companiile au început să-l implementeze treptat, pe măsură ce și-au dat seama cât de important este să gestioneze corect bunurile, materialele sau materiile prime și cum acest lucru le-ar putea afecta semnificativ profiturile.
De ce este importantă logistica?
Logistica bine concepută și implementată este importantă din mai multe motive. Acestea includ:
- Vizibilitate – Managementul logistic oferă o imagine de ansamblu asupra întregului lanț de aprovizionare. Acest lucru face mult mai ușor să controlați costurile, să identificați eficiența proceselor, să descoperiți probleme și riscuri, să planificați cererea sau să aflați despre noi oportunități.
- Reducerea costurilor – Logistica permite companiilor să reducă cheltuielile generale asociate cu transportul sau depozitarea. Economiile pot fi apoi reinvestite în alte domenii, cum ar fi marketingul sau publicitatea.
- Îmbunătățiți experiența clienților – O experiență bună a clienților este un factor cheie al vânzărilor repetate. Deci, dacă vrei ca clienții tăi să fie fericiți, nu este suficient doar să le vinzi servicii de calitate. Livrarea comenzilor direct la domiciliu rapid și precis este, de asemenea, esențială.
- Prevenirea pierderilor – Managementul logisticii ajută la prevenirea pierderilor în mai multe moduri. Unul este vizibilitatea inventarului, care vă permite să știți cât de mult produs aveți în stoc în orice moment. Asigurarea unor condiții optime de depozitare și transport (cum ar fi temperatura sau umiditatea potrivită) ajută, de asemenea, la prevenirea deteriorării și deteriorării și la evitarea costurilor inutile.
- Avantaj competitiv – Livrarea corectă și la timp a expedierilor este esențială pentru satisfacția clienților și cheia pentru reputația mărcii. Acesta este un mare avantaj competitiv, deoarece o companie de încredere care oferă servicii de calitate va găsi mult mai ușor să atragă noi clienți.
Ce sunt depozitele și ce tipuri de depozite există?
Depozitarea este una dintre cele mai importante părți ale sistemului logistic. Rolul său este de a asigura depozitarea produselor în perioada dintre producție și consum. Cu alte cuvinte, depozitele fac legătura între spațiu și timp. Ei se asigură că produsele finite sunt depozitate în așa fel încât să își mențină calitatea și să fie întotdeauna gata de expediere imediată.
Depozitele au mai multe alte funcții. Puteți alege dintre:
- Funcția de echilibrare – depozitele pot echilibra cererea în situații de flux de materiale dezechilibrate.
- Securitate – Depozitele pot menține aprovizionarea în caz de întreruperi neașteptate ale aprovizionării.
- Funcția de transformare – cunoscută și sub numele de funcție de rafinare. Unele materiale și bunuri dobândesc noi proprietăți utile prin depozitare. Exemplele includ vinul, brânza, lemnul și fructele.
Depozite în funcție de proprietate
Depozitele pot fi clasificate în funcție de mai mulți factori. În funcție de proprietate, vorbim de următoarele tipuri:
Depozite publice
Un depozit care nu este deținut de companie sau organizație. Aceasta include depozite comerciale generale, depozite speciale de mărfuri, depozite vamale etc. Principalul lor avantaj este că economisesc capital de investiții și permit creșterea capacității de stocare. Deci, dacă spațiul pe care îl utilizați în prezent este insuficient, îl puteți extinde.
Depozitele publice reduc, de asemenea, riscul de învechire și oferă diverse servicii suplimentare. Dezavantajul este că nu deții spațiul; trebuie să plătiți taxe regulate pentru el, iar oferta de spațiu este limitată în anumite locații.
Depozitele publice sunt ideale pentru întreprinderile mici și mijlocii care nu își permit să investească în propriile depozite private.
Depozite private
Depozitele private sunt depozite care îți aparțin doar ție. Principalele lor avantaje includ
- Nivel ridicat de control
- Capacitatea de a proiecta depozitul în funcție de cerințele dumneavoastră exacte
- Capacitatea de a-ți folosi personalul
- Comisioanele sunt minime după investiția inițială
Un depozit privat este o alegere excelentă, mai ales pentru companiile mari. În unele situații, merită și pentru companiile mijlocii, dar compararea rentabilității investiției și a costurilor este esențială.
Dezavantajele depozitelor private sunt că necesită o investiție inițială mare și au dimensiuni fixe. Dacă spațiul tău este insuficient, trebuie să investești în construirea altunuia.
Depozite după funcție
Depozitele sunt împărțite în funcție de funcția lor:
- Central – depozitul principal, unde sunt depozitate produsele finite ale companiei înainte de a fi trimise în magazine sau sucursale. De obicei este cel mai mare, deci este necesar să mențineți ordinea și un anumit sistem în el.
- Comercial – folosit pentru depozitarea mărfurilor de vânzare. Este situat la punctul de vânzare sau face parte dintr-un depozit central.
- Transportul – folosit pentru depozitarea produselor gata de expediere și vânzare.
- Tranzit – se găsește în locurile în care mărfurile sunt transbordate, cum ar fi stațiile de cale ferată sau porturile. Funcția sa principală este de a primi mărfurile, de a le sorta în funcție de nevoi și de a le pregăti pentru transport.
Depozite prin proiectare
În acest caz, vorbim despre următoarele tipuri de depozite:
- Închis – Depozite care sunt închise pe toate cele patru laturi. Oferă cel mai înalt nivel de confidențialitate și securitate
- Acoperite – au una până la trei laturi și un acoperiș. Acestea tind să fie mai deschise decât depozitele închise
- Deschis – un spațiu liber care nu vă restricționează în niciun fel. Îl poți folosi exact așa cum vrei și ai nevoie de el
- Înalt – depozite mari de până la 8 metri înălțime
- Interior – depozite cu un singur etaj cu o înălțime de aproximativ 5 până la 6 metri
- Cu mai multe etaje – depozite împărțite în două sau mai multe etaje.
Ce este managementul logisticii?
Logistica cuprinde multe activități. Conducerea sa se concentrează pe asigurarea faptului că toate funcționează corect și funcționează fără probleme. De exemplu, angajații sunt responsabili pentru monitorizarea riscurilor care ar putea pune în pericol livrarea mărfurilor, selectarea unui furnizor de transport adecvat și așa mai departe.
Managerii cu experiență știu, de asemenea, cum să intervină în caz de criză. De obicei, au un plan detaliat pentru a minimiza daunele și pentru a preveni ca acestea să aibă un impact major asupra întregului lanț de aprovizionare sau distribuție.
Software-ul modern facilitează managementul logisticii, ajutând companiile să ia cele mai bune și mai eficiente decizii. Multe programe pot automatiza, de asemenea, procese precum imprimarea etichetelor, plasarea comenzilor sau înregistrarea de noi produse sau materiale. Acest lucru accelerează semnificativ munca și reduce riscul de erori din cauza neatenției.
Cei șapte R ai logisticii
Chartered Institute of Logistics and Transport, o organizație internațională pentru profesioniștii din lanțul de aprovizionare, logistică și transport, definește așa-numiții șapte R ai logisticii. Acestea sunt:
- Produsul potrivit – Logistica se concentrează în primul rând pe livrarea produsului pe care clientul l-a comandat. Cheia este să distingeți comanda și să livrați utilizatorului final exact ceea ce a văzut pe site.
- Cantitatea corectă – Acesta este un factor esențial, mai ales dacă vindeți articole care pot fi cumpărate individual sau în pachete mai mari. De exemplu, un client poate comanda un stilou sau un pachet de zece din magazinul dvs. Este important să păstrați stocul etichetat clar în depozit, astfel încât să puteți trimite alternativa potrivită în scurt timp.
- Stare corectă – Clienții se așteaptă ca produsul pe care îl cumpără de la dumneavoastră să funcționeze conform intenției și să aibă toate caracteristicile promise. Prin urmare, ar trebui să inspectați produsele înainte de a fi expediate pentru a vă asigura că nu sunt defecte sau deteriorate în niciun fel. În același timp, dacă un client primește accidental un produs care nu funcționează, ar trebui să aibă o modalitate ușoară de a-l returna.
- Adresa corectă – O parte a procesului logistic este livrarea coletelor la adresa corectă a persoanei specificate în comandă. Amintiți-vă că adresele incorecte prelungesc timpii de livrare, cresc costurile și dăunează relațiilor cu clienții.
- Momentul potrivit – Clienții de astăzi nu vor să aștepte o săptămână pentru produse. Se așteaptă să-i aibă în casele lor într-o zi sau două când comandă de la tine. Nu așteptați să trimiteți pachete. Trimiteți-le cât mai curând posibil. De asemenea, asigurați-vă că trimiteți coletul potrivit, în cantitatea potrivită, la adresa potrivită, astfel încât să nu întârziați inutil livrarea.
- Clientul potrivit – Confuziile, erorile de adresare sau alte situații nefericite reflectă o lipsă de respect pentru consumator, neatenție la detalii și lipsă de credibilitate a mărcii. Aveți grijă la aceste lucruri, deoarece acestea vă afectează semnificativ succesul și modul în care vă văd clienții potențiali și existenți.
- Obținerea prețului corect – Prețul tău ar trebui să fie bine gândit. Dacă doriți ca acestea să fie competitive, luați în considerare publicul țintă, zona geografică și industria în care operați atunci când le stabiliți.
Sfaturi de specialitate
Nu
vă fie teamă să vă modificați prețurile. Mutați-le în sus sau în jos în funcție de ciclul de viață al produsului, de situația economică sau de cerere. Dar amintiți-vă că schimbările ar trebui să fie gestionabile. Faceți-le treptate și pe perioade mai scurte.
Tipuri de bază de logistică
Există mai multe moduri de a privi logistica și modul în care este subdivizată. În ceea ce privește tipurile sale de bază și principale, acestea sunt
Logistica achizițiilor
Logistica achizițiilor este adesea denumită logistică de achiziții sau aprovizionare. Este procesul de achiziție, transport și depozitare a materiilor prime, componentelor și consumabilelor care curg într-o organizație.
Obiectivul principal al logisticii de achiziție este de a se asigura că inputurile necesare pentru producție sau furnizarea de servicii sunt disponibile în cantitatea corectă, de calitatea potrivită și la locul potrivit la momentul potrivit.
Logistica de achiziție implică mai multe procese, care sunt:
- Achiziția de materii prime – identificarea și selectarea furnizorilor pe baza unei cercetări amănunțite, aranjarea cooperării, semnarea contractelor și plasarea comenzilor.
- Transport – planificarea mișcării materiilor prime de la furnizori la companie, selectarea modurilor de transport adecvate, optimizarea rutelor și coordonarea cu transportatorii. Gestionarea atentă a transportului asigură livrarea la timp și rentabilă a materialelor.
- Managementul și coordonarea furnizorilor – stabilirea și menținerea unor relații bune cu furnizorii, monitorizarea performanței furnizorilor, asigurarea respectării programelor și rezolvarea oricăror probleme sau discrepanțe.
- Depozitarea și gestionarea stocurilor – aceasta include gestionarea, controlul și depozitarea materiilor prime primite. Managementul sofisticat al stocurilor reduce riscul de deteriorare și asigură că stocul este întotdeauna disponibil în cantitățile necesare.
Logistica de producție
Logistica de producție se concentrează pe management:
- Circulația internă a mărfurilor și materialelor
- Circulația materialelor și produselor de la furnizori la companie
- Circulația produselor și semifabricatelor între stațiile de lucru.
Rolul logisticii de producție este de a sprijini procesele de producție fără probleme, care au un impact semnificativ asupra succesului unei companii.
Logistica de distribuție
Logistica de distribuție sau logistica de ieșire se referă la mișcarea, depozitarea și livrarea produselor finite de la o organizație la utilizatorii finali. Scopul său este de a se asigura că bunurile sunt distribuite destinatarilor vizați în mod eficient și la timp.
Logistica de distribuție include procese precum
- Ambalarea produsului – ambalarea și etichetarea produselor finite în conformitate cu cerințele clientului și standardele cerute, precum și selectarea ambalajelor pentru a asigura o protecție adecvată a mărfurilor
- Onorarea comenzilor – procesarea comenzilor primite prin diverse canale, cum ar fi platforme online, puncte de vânzare cu amănuntul sau vânzări directe, selectarea articolelor necesare din stoc și pregătirea acestora pentru expediere
- Distribuția mărfurilor către clienții finali – gestionarea rețelei de distribuție pentru livrarea eficientă a produselor către clienții finali, selectarea celor mai potrivite metode de transport, optimizarea rutelor, coordonarea cu transportatorii și partenerii logistici, planificarea detaliată, urmărirea expedierilor și comunicarea cu clienții
Logistica depozitului
Logistica depozitului acoperă mai multe domenii. Acestea includ necesitatea de a crea un depozit, alegerea gestionării mărfurilor și materiilor prime și alocarea corectă a spațiului de depozitare.
De asemenea, include alegerea informațiilor moderne și a altor sisteme pentru a sprijini depozitarea și pentru a vă asigura că aveți întotdeauna date actualizate despre gama dvs.
Logistică inversă
Logistica inversă este mișcarea mărfurilor sau produselor de la utilizatorii finali înapoi în lanțul de aprovizionare. Apare atunci când produsele sunt schimbate sau returnate. Scopul său este de a maximiza recuperarea valorii, de a minimiza impactul negativ al returnării mărfurilor și de a asigura o manipulare adecvată.
În plus, logistica inversă se concentrează și pe eliminarea sau reciclarea produselor și gestionarea reclamațiilor și reparațiilor.
Tipuri de logistică în funcție de nivelul problemei
Există trei tipuri de logistică, în funcție de amploarea problemei:
Logistică macro
Macro logistica este domeniul logisticii care studiază și gestionează sisteme logistice complexe la nivel de macroeconomie sau macro procese.
În timp ce micrologistica se concentrează pe operațiuni și procese specifice din cadrul unei companii sau lanțului de aprovizionare, macrologistica se ocupă de probleme mai largi. Acestea pot fi legate de infrastructura logistică națională, transportul și comerțul internațional, tendințele logistice, impactul economic etc.
Macrologistica este esențială pentru înțelegerea și gestionarea problemelor logistice globale și a impactului acestora asupra economiei și societății în ansamblu.
Micrologistică
După cum s-a subliniat mai sus, micrologistica se concentrează pe operațiuni și procese specifice din cadrul unei companii sau al unui lanț de aprovizionare. Este o disciplină a cărei sarcină principală este planificarea, organizarea, gestionarea și optimizarea fluxurilor de materiale și informații.
Metalogistică
Metalogistica se ocupă de problemele din companiile sau industriile în care activitățile micro și macro logistice se suprapun. Este o colaborare între companii, departamente specializate la nivel regional și diferite industrii.
Logistică versus managementul lanțului de aprovizionare
În unele cazuri, logistica este similară cu managementul lanțului de aprovizionare. Cu toate acestea, există mai multe diferențe între cele două.
Logistica se ocupă de mișcarea mărfurilor din perspectiva unei singure companii. Acestea sunt de obicei activități interne, cum ar fi primirea materialelor sau mutarea produselor finite către clienți. Pe de altă parte, lanțul de aprovizionare este rețeaua de companii implicate în procesul de producție sau distribuție .
În termeni simpli, logistica este responsabilitatea unei companii, în timp ce lanțul de aprovizionare este responsabilitatea mai multor companii.
Cum vă optimizați strategia logistică?
Dacă vrei ca strategia ta logistică să aibă succes, trebuie să știi cum să o optimizezi corect. Există mai multe moduri de a face acest lucru:
Managementul stocurilor
Urmărirea a ceea ce se află în depozitele tale este o provocare pentru întreprinderile mici și mari. Ar trebui să luați în considerare automatizarea gestionării stocurilor pentru a evita haosul și creșterea costurilor. Alegând software-ul potrivit, puteți:
- Urmăriți mișcarea fiecărui articol în timp real,
- Urmăriți stocurile excedentare și substocurile
- Automatizați gestionarea achizițiilor (de exemplu, prin comenzi de achiziție automate)
- Organizați-vă mai bine depozitul în funcție de disponibilitatea stocurilor
- Reduceți erorile datorate neatenției.
Știați că…?
Până la 65% dintre comercianții cu amănuntul se luptă să urmărească stocurile de-a lungul lanțului de aprovizionare. De fapt, 73% recunosc că nu pot prezice nevoile de inventar, iar 87% consideră că inventarul incorect este un factor mai semnificativ în pierderea veniturilor decât furtul.
Depozitare
Când vine vorba de depozitare, mai multe soluții vă pot ajuta să atingeți niveluri mai ridicate de eficiență. Acestea includ lucruri precum controlul aspectului depozitului. Gândiți-vă dacă sistemul pe care îl utilizați este suficient de practic. Luați în considerare dacă anumite produse sau materiale ar putea fi așezate mai aproape unul de celălalt pentru a reduce timpul de mers pe jos al personalului.
De asemenea, uitați-vă la nivelul de precizie a alegerilor. Adică câte dintre comenzile totale au fost corecte și câte au fost returnate. Pentru produsele returnate, urmăriți motivul și, dacă a fost o greșeală din partea dvs., încercați să o minimizați în viitor.
Transportare
Transportul este o parte esențială a întregului proces logistic. Așadar, verifică-l în mod regulat și află unde se află punctele tale slabe. Eliminarea lor vă va economisi mulți bani și va crește satisfacția clienților.
Sfaturi de specialitate
Dacă oferiți clienților transportul (cu vehiculele dvs.), obțineți un software care să vă ajute să vă planificați rutele. Alegeți unul care ia în considerare traficul în timp real pentru a economisi timp, energie și bani.
Ambalare
Împachetați-vă produsele numai în cutii ușor de gestionat. Cutiile mai mari ocupă mult spațiu și costă mult mai mult decât cele mai mici. Ambalajul bine ales este mai sigur, deoarece împiedică deplasarea produsului dintr-un loc în altul.
Livrare
Când vine vorba de livrare, primul lucru de luat în considerare este acuratețea comenzii. Trimiterea coletelor greșite către clienți le va reduce atât satisfacția, cât și credibilitatea. De asemenea, vă va costa mulți bani.
Revizuiți și analizați livrarea mărfurilor. Identificați unde apar cele mai semnificative erori și cum să le eliminați.
Parteneri logistici
Majoritatea companiilor folosesc astăzi depozite publice sau transport terț. Această alternativă este mai practică, deoarece necesită doar o mică investiție inițială. În plus, compania externă se ocupă de multe dintre responsabilitățile care altfel ar cădea pe umerii dumneavoastră. Acestea includ recrutarea și instruirea personalului, achiziționarea de vehicule și așa mai departe.
Cu toate acestea, pentru a vă menține clienții fericiți, trebuie să alegeți un partener logistic care are suficientă experiență pentru a vă oferi cele mai bune servicii.
Evaluați-vă relația cu partenerul logistic în mod regulat. Dacă există puncte slabe, discutați cu ei și încercați să găsiți o soluție care să se potrivească ambelor părți.
Zător
Diferitele activități care alcătuiesc logistica vor funcționa doar dacă aveți personal profesionist. Ei vor ști cum să lucreze cu stocurile, cum să le sorteze și ce să facă în diferite crize.
Fiți conștienți de faptul că domeniul logisticii este în continuă expansiune și oferă oportunități interesante. Planificați sesiuni regulate de instruire și seminarii pentru ca angajații să învețe să lucreze cu software nou și să se adapteze la cele mai recente tendințe.
Suficient spațiu liber
Depozitul tău ar trebui să fie plin în proporție de 80 până la 85%. Acest lucru vă va permite să reorganizați și să comandați din nou atunci când sosesc livrări mai mari. Veți avea spațiu și dacă stocul mai vechi rămâne accidental în depozit și primiți deja stoc nou.
Sfaturi de specialitate
Este în regulă să te apropii ocazional de 100% stoc. Cu toate acestea, acest lucru nu ar trebui să fie un eveniment obișnuit.
Sisteme de depozitare
Aveți echipamente de depozitare și sisteme de depozitare care vă ajută să păstrați lucrurile ordonate și organizate? Iată câteva dintre elementele esențiale pe care nu vrei să le ratezi:
- Rafturi pentru paleți – tipul de echipament de bază utilizat pentru depozitarea paleților. Rafturile sunt solide și realizate din grinzi
- Rafturi clasice – au utilizare universală. De obicei, depozitează mărfuri mai mici care nu sunt încărcate pe paleți
- Cutii și lăzi – utilizate pentru depozitarea și mutarea mărfurilor mai mici. Sunt convenabile deoarece pot fi folosite pentru a organiza diferite tipuri de bunuri și materiale
- Dulapuri cu sertare – utilizate pentru mărfuri mai mici. La fel ca cutiile, acestea pot fi sortate și organizate eficient
- Alte echipamente – rafturi, dulapuri sau coșuri de sârmă sunt, de asemenea, populare
Tendințe în logistică
O parte a optimizării logisticii constă în urmărirea și implementarea celor mai recente tendințe. Multe programe sau sisteme noi aduc zeci de beneficii. De exemplu, acestea pot simplifica modul în care lucrăm, pot automatiza multe sarcini și pot reduce riscul de eroare umană.
Implementarea noilor tendințe vă poate ajuta, de asemenea, să rămâneți în fața concurenței. Logistica fără probleme, susține credibilitatea mărcii și satisfacția clienților. Acest lucru are un impact direct dacă cumpără din nou sau lasă o recenzie pozitivă, facilitând atragerea de noi clienți.