Ce este expansiunea?
Expansiunea înseamnă, în general, creșterea, extinderea sau creșterea volumului sau intensității. În comerțul electronic, pot fi două procese:
- Extinderea afacerii pentru a include noi produse sau servicii pe piața internă
- Extinderea afacerii în străinătate
Cu toate acestea, atunci când oamenii vorbesc despre “expansiunea comerțului electronic”, majoritatea se gândesc la extinderea afacerilor în străinătate, pe care ne vom concentra în acest articol.
Extinderea comerțului electronic este procesul de a vă duce afacerea dincolo de granițele țării de origine. Se caracterizează prin faptul că constă în mai multe etape, cum ar fi cercetarea de piață, pregătirea unui plan financiar sau crearea de conținut de calitate într-o limbă străină.
Extinderea comerțului electronic își propune să devină parte a pieței din țara aleasă, așa că trebuie să o cunoașteți bine. De asemenea, trebuie să cunoașteți clienții înșiși și obiceiurile lor de cumpărare. Abia atunci vei ști cum să-i atragi și să le oferi produsele tale.
Care sunt beneficiile extinderii?
Extinderea are multe beneficii, dar numai dacă este bine gândită, iar pașii sunt planificați cu atenție. În caz contrar, veți întâmpina complicații și probleme care pot duce în cele din urmă la eșec.
Unele dintre principalele beneficii ale extinderii magazinului online în străinătate sunt:
Extinderea și exploatarea potențialului pieței
Prin extinderea magazinului online în străinătate, puteți ajunge la noi clienți care altfel nu ar avea acces la produsele și serviciile dvs. Drept urmare, puteți crește vânzările și contribui la creșterea generală a veniturilor.
De asemenea, merită să ne amintim că intrarea pe noi piețe vă extinde acoperirea. Marca ta va fi cunoscută de clienții din țara ta de origine și de cei din străinătate.
Creșterea vânzărilor și a profitului
Creșterea veniturilor și a profitului este strâns legată de avantajul anterior. Când vă extindeți pe alte piețe, aveți mult mai mulți clienți potențiali de atras și convins să vă cumpere produsul.
Diversificarea riscurilor
O prezență în mai multe țări poate reduce riscurile asociate cu anumite condiții de piață, factori economici sau fluctuații sezoniere.
Cu toate acestea, pentru a profita din plin de acest lucru, trebuie să fii conștient de diferențele dintre regiunile în care operezi. De exemplu, dacă vindeți creme de protecție solară la cerere redusă aici iarna, promovați-le în țările în care este cald pe tot parcursul anului.
Ajungeți la noi segmente de piață
Extinderea acoperirii către noi segmente de clienți sau vizarea grupurilor cu nevoi și preferințe diferite de cele de acasă este o modalitate eficientă de a vă dezvolta afacerea și de a vă diversifica baza de clienți.
Experiență pe piața globală
Extinderea în străinătate vă va ajuta să câștigați experiență în afaceri internaționale și să vă îmbunătățiți abilitățile de management al afacerilor. În același timp, veți putea folosi noua experiență pe piața locală, de exemplu, pentru a combate concurența.
Care sunt riscurile și dezavantajele expansiunii?
Ar trebui să fiți conștienți de o serie de riscuri și dezavantaje asociate cu extinderea comerțului electronic înainte de a face acest pas.
Dificultate
Extinderea este, în general, un proces solicitant care nu durează câteva zile sau săptămâni. De multe ori durează luni de zile, timp în care trebuie să planifici, să aranjezi și să faci față multor complicații, atât mari, cât și mici.
Dacă doriți să vă simplificați expansiunea, căutați companii profesionale care se pot ocupa de asta pentru dvs. Cu toate acestea, vă puteți aștepta la costuri mai mari în acest caz.
O investiție mare
Extinderea pe noi piețe necesită o investiție mare în marketing, logisticăși diverse alte sarcini. Deci, dacă nu obțineți cifra de afaceri așteptată sau rentabilitatea investiției, vă puteți confrunta cu probleme financiare.
Schimbări în situația politică
Politica țării alese are, de asemenea, un impact mare asupra modului în care te descurci. Modificările legislației sau reglementărilor pot face dificilă nu numai extinderea, ci și desfășurarea afacerilor ulterioare.
Situația politică este ceva ce nu poți controla. Cu toate acestea, ar trebui să-l monitorizați, iar dacă există modificări majore, ar trebui să acționați imediat pentru a găsi soluții eficiente.
Riscuri economice
O serie de riscuri se încadrează în această categorie, inclusiv fluctuațiile valutare, crizele economice și inflația. Dacă nu doriți să fiți amenințat în mod semnificativ de acestea, ar trebui să dezvoltați un plan financiar solid și proceduri bine gândite pentru gestionarea situațiilor de risc neașteptate.
Concurs
Afacerea ta din străinătate poate fi, de asemenea, amenințată de concurența locală. Au avantajul de a cunoaște piața și clienții și cum să-i vizeze. Înainte de a vă extinde, faceți cercetări și aflați ce mărci și companii vor concura direct cu dvs. Aflați despre punctele lor forte și punctele slabe și folosiți aceste cunoștințe în avantajul dvs.
Riscurile logisticii
Managementul logisticii este în general mai dificil în străinătate. Întreaga situație este complicată de comunicarea la distanță și de o multitudine de reguli care sunt adesea opuse propriilor noastre.
Schimbări în tehnologie
Tehnologia avansează rapid, afectând multe domenii de afaceri, ca să nu mai vorbim de faptul că companiile din străinătate pot prefera sisteme sau echipamente diferite celor de acasă. Dacă nu vrei să rămâi în urmă și să complici munca partenerilor tăi de afaceri, trebuie să ții pasul cu noile tendințe.
De ce magazinele online decid să se extindă?
Există mai multe motive pentru care magazinele online decid să se extindă pe o piață străină. Cele mai frecvente sunt:
- Piață suprasaturată – se pare că un număr mare de alte magazine online oferă deja produsele sau serviciile pe care le vinzi? Soluția ideală este extinderea. Cu toate acestea, alegeți o piață în care oamenii nu știu despre produs sau este reprezentat doar minim
- Lipsa potențialilor clienți – poate fi sau nu legată de primul punct. Uneori, pur și simplu nu există suficienți clienți pe piață care să fie interesați de produsele dvs. De aceea este o idee bună să vă documentați și să aflați unde se află publicul țintă
- Uită-te la concurență – ai observat că concurenții tăi se extind pe piețele externe? Dacă nu vrei să fii lăsat în urmă, extinde-ți și acoperirea. Dacă alegi aceeași piață sau una diferită, depinde de tine, dar gândește-te bine
- Creșteți gradul de conștientizare a mărcii – așa cum am menționat mai devreme, extinderea vă va ajuta să creșteți gradul de conștientizare a mărcii și să vă consolidați numele și autoritatea mărcii. În unele cazuri, poate chiar adăuga credibilitate
Cum te extindi cu succes?
Extinderea afacerii de comerț electronic în străinătate implică mai mulți pași. Fiecare este important și vă va influența foarte mult rata de succes. Puteți citi mai multe despre ele în textul de mai jos.
Mult timp
Expansiunea durează mult timp. Nu pune presiune inutilă pe nimic și nu te grăbi în nimic. Gândiți-vă întotdeauna la deciziile și acțiunile dvs. Acest lucru vă va ajuta să evitați greșelile care v-ar putea costa bani.
Dacă nu aveți timp să vă extindeți acum, amânați pentru mai târziu. Același lucru este valabil și dacă decideți să externalizați întregul proces.
Alegerea țării potrivite
Țara în care vă extindeți depinde de mulți factori, inclusiv
- Serviciile și produsele pe care le oferiți
- Obiectivele pe care doriți să le atingeți
- Publicul țintă la care doriți să ajungeți
- Dimensiunea pieței țării
Înainte de a vă extinde, faceți cercetări și aflați ce țări ar putea fi ideale pentru afacerea dvs.
Fapt interesant: regiunea Europa Centrală și de Est (Europa Centrală și de Est) oferă multe oportunități pentru multe magazine online. A crescut de la 6% la 15% numai între 2016 și 2021 și se așteaptă să reprezinte până la o cincime din sectorul de retail până în 2026.
Cercetare de piață
Ai ales țara în care vrei să te extinzi? Următorul pas este efectuarea unei cercetări de piață amănunțite. Acesta poate fi împărțit în trei grupe:
Clienți
Clienții sunt o parte importantă atât a afacerilor interne, cât și internaționale. Pentru a avea succes, trebuie să-i cunoști bine și să le înțelegi nevoile și preferințele. Prin urmare, cercetarea de piață ar trebui să se concentreze pe următoarele domenii:
- Comportamentul de cumpărare în țară
- Cunoașterea valorilor tradiționale
- Metode de plată preferate
- Cunoașterea diferențelor culturale
- Intervalul de vârstă aproximativ al grupului-țintă (poate fi ușor diferit de piața internă)
- Interesele potențialilor clienți
Cu cât ai mai multe informații despre clienții tăi, cu atât poți dezvolta o strategie de vânzări mai bună pentru ei.
Competiția
Magazinele electronice și mărcile care oferă produse și servicii identice sau similare vă vor afecta și afacerea. Poți concura cu ei doar dacă îi analizezi și îi cunoști bine.
- Când analizați concurența, ar trebui să luați în considerare
- Dimensiunea magazinelor electronice concurente
- Numărul de magazine electronice concurente
- Prețurile produselor și serviciilor
- Activități de marketing
- Punctele forte și punctele slabe ale concurenților
Sfaturi de specialitate: Utilizați datele concurențiale pe care le-ați adunat pentru a crea o analiză SWOT. Acest lucru vă va identifica toate punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările. Veți ști pe ce vă puteți baza (de exemplu, calitatea ridicată a produsului) și, invers, la ce trebuie să fiți atenți și să îmbunătățiți continuu (de exemplu, timpi lungi de livrare în comparație cu concurenții dvs.).
Legislație
Pe lângă grupul țintă, ar trebui să vă concentrați și asupra condițiilor legale și a cerințelor specifice care ar putea face întregul proces de extindere mai dificil pentru dumneavoastră mai târziu.
Ce metode de cercetare de piață ar trebui să utilizați?
Cercetarea de piață este o parte importantă a extinderii afacerii în străinătate. Vă va ajuta să înțelegeți piața, diferențele în comportamentul clienților și diverse alte detalii care vă vor spune pentru ce să vă pregătiți și să vă așteptați.
Pot fi utilizate mai multe metode pentru a obține toate datele necesare:
- Analiza PESTEL – se concentrează pe factorii politici, economici, sociali, tehnologici, de mediu și juridici pentru a înțelege mai bine piața, amenințările cu care vă puteți confrunta și oportunitățile disponibile
- Segmentarea pieței – împarte piața în diferite grupuri în funcție de anumiți parametri, cum ar fi vârsta, comportamentul de cumpărare, geografia etc. Aceasta identifică care grupuri țintă sunt relevante și care nu sunt
- Benchmarking – compară procesele, performanța sau produsele cu cele ale concurenților. Acest lucru ajută la identificarea punctelor slabe și a oportunităților
- Analiza culturală – principalul obiectiv al analizei este cultural. Scopul este de a înțelege valorile, obiceiurile și preferințele consumatorilor locale, astfel încât să le puteți înțelege mai bine.
Analiza cuvintelor cheie în limbi străine și o nouă versiune a magazinului electronic
Pentru o piață nouă, aveți nevoie de o nouă versiune a magazinului dvs. online cu un domeniu și conținut simplu și memorabil în limba locală. Înainte de a începe să scrieți, faceți o analiză detaliată a cuvintelor cheie pentru a determina ce caută oamenii despre produsul sau serviciul dvs.
Cuvintele cheie căutate în prezent vă vor ajuta, de asemenea, să vă dezvoltați planul de publicare. Îți vor spune despre ce vor oamenii să afle mai multe și ce i-ar putea atrage pe site-ul tău.
Analiza cuvintelor cheie vă va ajuta, de asemenea, în acest sens:
- SEO general – cuvinte cheie pe care ar trebui să le utilizați atunci când creați adrese URL, meta descrieri, meta titluri sau descrieri de imagini
- Rețelele sociale – Căutările pe Facebook, Instagram sau YouTube funcționează similar cu căutările Google. Folosind cuvintele cheie potrivite, vă puteți poziționa mult mai sus și puteți capta atenția potențialilor clienți
- Experiența utilizatorului (UX) – analiza cuvintelor cheie este, de asemenea, utilă în crearea structurii magazinului electronic, optimizarea UX a site-ului web și așa mai departe
Cuvintele cheie relevante pentru țările străine pot fi găsite folosind instrumente precum Ahrefs sau Semrush, care au și zeci de alte funcții utile
Sfatul experților: Un nume de domeniu ar trebui să fie concis, scurt și să susțină marca dvs. Evitați numele complicate cu numere sau caractere diferite care par nedemne de încredere.
Conținut de calitate
Conținutul de calitate și optimizat pot face ca site-ul tău să ajungă în fruntea clasamentelor de căutare. Așa că nu o lua cu ușurință.
Puteți traduce textul existent, cum ar fi descrierile produselor, detaliile companiei și așa mai departe, apoi îl puteți verifica de către un expert. O altă opțiune este să folosiți un traducător profesionist.
Dacă creați conținut nou pe baza cuvintelor cheie, aveți și două opțiuni:
- Scrieți textele în limba preferată și apoi traduceți-le într-o limbă străină,
- Găsiți o persoană care să scrie textele, în mod ideal un vorbitor nativ, care va scrie textul direct într-o limbă străină.
Este recomandabil să găsiți un vorbitor nativ pentru a traduce textele. El sau ea va fi familiarizat cu obiceiurile locale, făcând ca textul rezultat să sune natural. De asemenea, veți evita diverse greșeli, cum ar fi includerea prețurilor, simbolurilor, adreselor etc.
Servicii de calitate pentru clienți într-o limbă străină
Când fac cumpărături online, clienții au adesea întrebări suplimentare cu care contactează asistența pentru clienți. Prin urmare, este important să le oferiți cel puțin asistență prin e-mail sau telefon în limba lor maternă.
Amintiți-vă că serviciile de calitate sunt cheia succesului. Dacă îi ajuți pe clienți să-și rezolve problemele rapid și ușor, este mai probabil ca aceștia să revină la tine și chiar să te recomande prietenilor lor.
Știați că…?
Oferirea de asistență pentru clienți în limba locală și cu un număr de telefon local crește semnificativ credibilitatea magazinului. Deci, dacă doriți un avantaj față de magazinele online străine care nu oferă această opțiune, includeți-o în serviciile dvs.
Configurarea corectă a campaniilor PPC
Probabil că nu trebuie să vă spunem că campaniile PPC sunt eficiente. Succesul campaniilor PPC depinde în principal de setările lor. Prin urmare, studiați specificațiile locale și utilizați cuvinte cheie adecvate. Odată ce anunțul este în funcțiune, monitorizați-i performanța și ajustați-l dacă nu funcționează bine.
Pe lângă campaniile PPC, trebuie să luați în considerare alte metode de marketing care vă vor ajuta să creșteți vizibilitatea magazinului dvs. Acestea includ rețelele sociale, buletinele informative și optimizarea conținutului. Marketingul de influență, care folosește oameni celebri și influenți pentru a promova produse și servicii, a devenit recent popular.
Strategia de marketing potrivită
Pe lângă campaniile PPC, trebuie să luați în considerare alte metode de marketing care vă vor ajuta să creșteți vizibilitatea magazinului dvs. Acestea includ rețelele sociale, buletinele informative și optimizarea conținutului. Marketingul de influență, care folosește oameni celebri și influenți pentru a promova produse și servicii, a devenit recent popular.
Planificați-vă cu atenție strategia de marketing. Gândiți-vă cum și cui doriți să vă comunicați produsele. Fiți conștienți de faptul că o combinație de canale poate avea succes, dar nu exagerați. Gândiți-vă care sunt cu adevărat necesare și care nu ar ajunge deloc la publicul țintă.
De exemplu, dacă vindeți produse persoanelor de peste 50 de ani, ar trebui să vă concentrați pe Facebook și Instagram. Puteți sări peste TikTok și Snapchat.
Utilizarea comparării cumpărăturilor locale
Site-urile de comparare sunt instrumente populare folosite de mii de cumpărători. În câteva minute, pot afla care magazin online oferă cel mai bun preț.
Avantajul site-urilor de comparație este că ajută magazinele electronice să se stabilească. Așa că nu le uitați atunci când vă extindeți; încercați să vă puneți produsele pe ele.
Știați că…?
Până la 78% dintre cumpărători au folosit site-uri de comparație pentru cel puțin o achiziție online. Mai mult, aproximativ 65% dintre utilizatori spun că compararea cumpărăturilor le-a economisit timp la cumpărături.
Personalizarea portofoliilor
Cumpărătorii internaționali sunt diferiți de cumpărătorii interni. Au nevoi, preferințe și cerințe diferite. Prin urmare, nu trebuie să le oferiți toate produsele. Simțiți-vă liber să le selectați doar pe cele care credeți că le vor interesa cel mai mult.
Avantajul personalizării portofoliului este că nu trebuie să petreceți timp optimizând și traducând texte pentru produse care s-ar putea să nu se vândă deloc în străinătate.
Deci, cum alegi produsele potrivite? Uită-te la datele pe care le-ai colectat în timpul cercetării tale. Vă va spune tot ce trebuie să știți despre clienții și comportamentul lor de cumpărare.
Începerea unei afaceri în străinătate
Cu marketingul, site-ul web și conținutul sortate, puteți trece la sarcini mai puțin distractive și creative, cum ar fi înființarea unei companii.
Nu sunteți obligat să înființați o companie locală atunci când vă extindeți în străinătate. Dar dacă faceți acest lucru depinde în mare măsură de țara în care doriți să faceți afaceri. Clienții germani , de exemplu, sunt precauți față de companiile străine. Preferă să cumpere de la companii locale. Țările din regiunea CEE, pe de altă parte, nu ar trebui să fie o problemă.
Planul financiar
Un plan financiar este un document care vă oferă o idee aproximativă despre costul expansiunii. De asemenea, vă va ajuta să reduceți riscul de cheltuieli neprevăzute care ar putea duce la diverse probleme financiare.
Atunci când întocmiți un buget, este o idee bună să vă așteptați la costuri mai mari pentru anumite sarcini și să lăsați o rezervă dacă ceva devine mai scump.
Pregătire juridică
Partea juridică a afacerii este complicată, dar nu trebuie să fie. Dacă doriți să fiți siguri că faceți totul în conformitate cu legea, ar trebui să consultați experți. În mod ideal, cei familiarizați cu legile țării în care intenționați să vă extindeți.
Deschiderea unui cont bancar local
Deschiderea unui cont bancar nu este obligatorie, dar merită. Plățile străine într-un cont sunt supuse unei taxe. Comisionul depinde de banca aleasă, dar în general nu este mică.
Deschiderea unui cont bancar în țara în care doriți să vă extindeți vă poate economisi zeci sau sute de lire sterline, pe care le puteți folosi pentru activități de marketing.
Metode de plată locale
Succesul unui magazin online este influențat și de modul în care sunt plătite produsele. Dacă nu le oferiți clienților metodele de plată preferate, aceștia nu vor avea încredere în dumneavoastră și nu vor finaliza achiziția. Același lucru este valabil și dacă nu vindeți produsele în moneda locală.
Deci, mai întâi, aflați ce metode de plată sunt cel mai frecvent utilizate de clienții străini și asigurați-vă că le oferiți în magazinul dvs. Apoi verificați prețurile. Dacă o țară are propria monedă, folosiți-o în loc de euro.
Adresa locală
Adresa este crucială, mai ales atunci când clientul decide să returneze produsul. Dacă află că trebuie să ți-l trimită până la tine, probabil că vor părăsi magazinul electronic fără să facă o achiziție.
Cu toate acestea, se va întâmpla opusul dacă aveți o adresă locală, de exemplu pentru un punct de colectare. Clientul va fi sigur că, dacă comandă ceva care nu i se potrivește, îl poate returna ușor, rapid și fără costuri ridicate.
Înregistrarea în scopuri de TVA
Fiecare țară din Uniunea Europeană are o limită anuală fixă a cifrei de afaceri, care determină necesitatea înregistrării în scopuri de TVA. Limitele variază de la o țară la alta și se pot schimba în timp, așa că verificați în mod regulat.
Cu toate acestea, uneori, merită să vă înregistrați pentru TVA chiar dacă nu atingeți această limită. De exemplu, dacă:
- vrei să pari mai de încredere
- Rata de impozitare în străinătate este mai mică decât aici
- aveți clienți care sunt supuși TVA
Logistica
Clienții de astăzi nu vor să aștepte o săptămână sau două pentru produsele lor. Când comandă ceva de la tine, se așteaptă să ajungă în casele lor în cel mult două sau trei zile lucrătoare. Pentru a satisface cerințele lor, nu trebuie să uitați de logistică atunci când vă extindeți.
Verificați companiile de transport. Aflați ce calitate a serviciilor oferă, cât de repede livrează și prețurile lor. De asemenea, aflați despre logistica inversă. Aceasta înseamnă, de exemplu, dacă transportatorul se ocupă de retururi.
Construiește o relație
Relațiile bune de afaceri sunt, de asemenea, esențiale pentru o afacere de succes. Așa că începeți să faceți networking și căutați distribuitori, furnizori și parteneri dispuși să lucreze cu dvs.
Vă puteți externaliza rețeaua. Agenții locali cunosc de obicei piața și au contacte cu companii cu care ai putea face afaceri.
Instrumente pentru a vă ajuta să vă extindeți
Există multe instrumente disponibile astăzi pe Internet pentru a vă ajuta să vă extindeți. Am ales câteva dintre elementele de bază pentru tine:
Statistici din Statista.com
Puteți găsi statistici exacte și actualizate despre clienți, modele de cumpărare, dimensiunea pieței și alte detalii pe Statista.com. Rapoartele sunt clare, iar informațiile de bază sunt de obicei gratuite. Dacă acest lucru nu este suficient pentru dvs., site-ul oferă și un abonament lunar.
Alte date valoroase pot fi găsite pe site-urile ambasadelor unei țări, ale camerelor de comerț sau ale agențiilor guvernamentale.
Google Market Finder
Google Market Finder este un instrument conceput special pentru extinderea magazinului de comerț electronic. Odată ce introduceți domeniul și categoria (categoriile) de produse și servicii, vă va arăta țările care ar fi cele mai bune pentru extinderea dvs. De asemenea, vă va oferi informații de bază despre țări, cum ar fi:
- Căutări lunare în categoria aleasă
- Venitul net disponibil pe gospodărie
- Indicele ușurinței de a face afaceri
Tendințe Google
Folosiți Google Trends pentru a vedea cât de popular este cuvântul ales în diferite țări. Puteți vedea chiar și cum a fost căutat de-a lungul timpului. Acest lucru poate fi util dacă vindeți ceva sezonier și doriți să știți când oamenii încep să arate mai mult interes pentru el.
Google Trends vă arată și alți termeni și subiecte populare pe care le puteți folosi atunci când creați conținut, de exemplu.